Etenduse “Visual
Splice”* (2013) tutvustus, mis toimub reedel, 9. augustil 2013 kell 20.30 Käina Huvi-
ja Kultuurikeskuses. Koostanud Gerhard Lock
(muusikateadlane, helilooja, muusikakriitik).
2010. aastal Tallinna Ülikooli koreograafia osakonna noorte koreograafide asutatud Hiiumaa Tantsufestival (HTF) on tuntud oma erilise atmosfääri ning samaväärselt noori ja professionaale haaravate kursuste, sündmuste ja etenduste laia spektri poolest. Festival tegi algusest peale koostööd rahvusvaheliste koreograafide ja tantsijatega nagu Florent Hamon (Prantsusmaa, 2010), Cid Pearlman, David King and Alexis Steeves (USA, 2011 ja 2012) ning ka 2013 on kursuste juhendajate hulgas rahvusvaheline koreograaf ja tantsija Gerry Morita (Kanada). Samuti toimub rahvusvahelise tantsukompanii Mile Zero Dance etendus koostöös stsenograaf Patrick Arès-Piloni ja Tallinnas elava kanada helilooja Shawn Pinchbeckiga.
2010. aastal Tallinna Ülikooli koreograafia osakonna noorte koreograafide asutatud Hiiumaa Tantsufestival (HTF) on tuntud oma erilise atmosfääri ning samaväärselt noori ja professionaale haaravate kursuste, sündmuste ja etenduste laia spektri poolest. Festival tegi algusest peale koostööd rahvusvaheliste koreograafide ja tantsijatega nagu Florent Hamon (Prantsusmaa, 2010), Cid Pearlman, David King and Alexis Steeves (USA, 2011 ja 2012) ning ka 2013 on kursuste juhendajate hulgas rahvusvaheline koreograaf ja tantsija Gerry Morita (Kanada). Samuti toimub rahvusvahelise tantsukompanii Mile Zero Dance etendus koostöös stsenograaf Patrick Arès-Piloni ja Tallinnas elava kanada helilooja Shawn Pinchbeckiga.
1985. aastal asutatud
Mile Zero Dance (MZD) on iseseisev, avalikest fondidest toetatud
organisatsioon Edmontonis (Kanada), mis on pühendunud originaalse
kaasaegse tantsu arendamisele enam kui 25 aasta jooksul.
Interdistsiplinaarne koostöö Gerry Morita, Patrick Arès-Piloni ja
Shawn Pinchbecki vahel algas ligikaudu kolm aastat tagasi ja Hiiumaa
Tantsufestivali etendus on nende esimene esinemine väljaspool
Kanadat.
Shawn Pinchbeck (foto pinchbeck.com)
Saamaks rohkem teada
kunstnike projektidest, sh “Visual Splice” (2013), mida
esitatakse Hiiumaa Tantsufestivalil, kohtusin hiljuti Tallinnas Shawn
Pinchbeckiga ja suhtlesin e-maili teel Gerry Moritaga. Mõlemad on
kõrgelt tunnustatud oma kodumaal ja rahvusvaheliselt: Shawn on
tihedalt seotud Eestiga alates 2001, õpetanud erinevates ülikoolides
(Eesti Kunstiakadeemia, Tallinna Ülikooli Balti Filmi- ja
Meediakoolis) ning koostööd teinud erinevate eesti ansamblite ja
kunstnikega (sh Fine 5 tantsuteater ja uusmeedia kunstnik Piibe
Piirma). Gerry on töötanud peamiselt Kanadas ja Jaapanis ja alates
2005 on ta MZD kunstiline juht. Patrick Arès-Pilon on aina rohkem
tuntust koguv noor visuaalkunstnik, kes töötab filmi ja
stereograafiliste piltidega korraldades näituse formaadis nn peep
show'd. Tema stsenaariumid on sageli kummalised ja ta kasutab
erinevaid eriefekte nagu scratched (kraabitud) filmid,
joonistusi filmilintidel ja filmilindi põletamist (sellist efekti
kasutati ka Tallinn 2011 Euroopa kultuuripealinna lõpusündmusel
Sadamas).
Gerry Morita (foto pinchbeck.com)
Kasutades hulgaliselt
eritehnoloogiat nagu taktiilseid ja Patrick Arès-Piloni käsitööna
valminud filme, mida näidatakse vanaaegsete (ja tänapäeval
haruldaste) filmiprojektorite abil, on nende etendused üsnagi
eksperimentaalsed ja interaktiivsed. Improvisatsioonil on oluline
roll nende paindliku loovuse kulgemise kontseptsioonis, kuid
etenduste üldstruktuur on etteplaneeritud kaasates ühelt poolt
eelsalvestatud helisid ja filme, teisalt aga improvisatsioonipõhist
tegevust laval, sh live-elektroonikat ja live-film efekte. Etendused
on selge struktuuriga ja lavategevuse sünkroonsus heliga on oluline,
kuid mitte ületähtsustatud ega kasutatud efekti pärast. Küsimusele
kas nende etendusi saab nimetada kaasaegse tantsu, teatri või
dramaatiliste, visualiseeritud radifooniliste etenduste, kehastuva
filmi sündmusteks või millekski muuks (või kõike kokku) Gerry
vastas, et ta nimetaks neid lihtsalt etendusteks võimaldades
publikul seda kogeda ilma eelsuunamiseta. “Peamine aspekt minu
jaoks on “live
aspekt”. Meie töid ei saa kogeda vaid interneti teel ega
iPhone'il. Sellest osa saamiseks peab külastama etendust ja olema
osa publikust. Teised nimetajad piiravad minu jaoks meie tööd ja
loovad mitte sobivaid ootusi”. Shawn kirjeldab, et Gerry kõrval,
kes professionaalse tantsijana kasutab laval liikudes samuti
erinevaid laval olevaid füüsilisi objekte või iPhone'i, liiguvad
laval ka Patrick ja Shawn ise vastavalt nende rollidele ja
tehnilistele võimalustele. Eesmärgiga suurendada “live
aspekti” Patrick liigutabki laval fimiprojektoreid, mille
tagajärel muutuvad projektsioonid, perspektiivid ja valgusefektid.
Shawn tüürib heli sensorite, kontaktmikrofonide ja iPhone'i abil ja
üllatusena mängib igas etenduses teistlaadi helitekitavat objekti
koos liikumisega saavutamaks ootamatuid live-saunde. Ja tõepoolest,
tänapäeva elektroakustiline, elektrooniline ja nn laptop muusika
valdkond ereneb jõuliselt interaktiivsuse ja live-esituste suunas,
sest tehnoloogilised võimalused aina täiustuvad. Shawn rõhutab et
ta kaasab oma projektides alati “performatiivset aspekti”. Gerry
toob välja, et ta “armastab live-esituse rituaalset aspekti”.
Tema jaoks ongi tavaliselt liikuma panev jõud etenduste loomisel
“poliitika, (puuduv) kommunikatsioon või rituaal”.
Gerry on tegutsenud nii
koreograafi kui ka tantsijana, ta kasutab nii partituure kui ka
erinevaid improvisatsiooni meetodeid oma loomingus, sest saab selle
kaudu olla paindlikum leides nõnda ootamatuid aspekte keset
esitust: “Minu koreograafiline meetod on improvisatsioon. Ma
võimaldan kaosel vallanduda enda ümbruses ja teosed on
konstrueeritud selle aspekti võimalikuks saamiseks või lausa
tugevdamiseks. Olen selles inspireeritud oma Jaapanis töötatud
ajast.” Jaapani mõjutused on tema töödes tugevad niisamuti nagu
Pina Bauschi, DV8 ja Mary Wigmani tööd. Ta toonitab, et “olen
vähem huvitatud Ameerika kaasaegsest tantsust, ehkki olen õppinud
palju kontaktimprovisatsiooni ja Judson Churchi postmodernset tantsu.
Olen samaväärselt mõjutatud tegevuskunstist. Tantsijana ühildun
oma mõtteis ja tööprintsiipides Euroopa tantsu arengutega.”
Seoses
interdistsiplinaarsuse, interaktiivsuse ja loomingulise koostööga
oma kunstipartneritega ta kirjeldab oma funktsiooni ja rolli kui
“pidevalt muutuvana ja see on üks neist aspektidest ma naudin
interdistsiplinaarselt töötades.” Ta toob välja, et “viis,
kuidas me töötame koos, areneb tööga ja sellest tekib nö keel.
Olen väga huvitatud töötamisest inimestega, kes on nõnda
kompetentsed omal alal ja kes soovivad laiendada oma oskusi teiste
valdkondade kaudu. On põnev olla sellise asja osa ja tunnistaja.”
Lõpetuseks Hiiumaa
Tantsufestival 2013 kutsub huvitatud publikut olema uudishimulik ja
külastama esmakordselt rahvusvahelist ja Eesti esmaesitlus “Visual
Splice” ning kogemaks tunnustatud kunstnike, kes sulandavad meie
aja ja tipptehnilisi võimalusi rakendades heli ja liikumist, pildid
ja tantsu, objektid ja film, erakordset live sündmust.
* Etenduse pealkiri
“Visual Splice” mängib sõnadega “visuaalsus” ja
“filmilõikamine” (reaalselt kääridega või tänapäeval
virtuaalselt-digitaalselt).
Visual Splice (2013)
Gerry Morita, kunstiline juht ja
esitaja
Shawn Pinchbeck, helilooja ja
live-elektroonika
Patrick Arès-Pilon, filmi
projektsioonid/stsenograafia
Reedel, 9. augustil 2013
kell 20.30 Käina Huvi- ja Kultuurikeskuses
No comments:
Post a Comment